Home » Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Zoekmachine optimalisatie, ofwel Search Engine Optimization (SEO), heeft als doel dat je website of webshop hoog scoort in zoekmachines als Google en Bing/Yahoo. Hoog scoren wil zeggen een zo hoog mogelijke organische (niet-betaalde) positie in de zoekresultaten. Het optimaliseren van deze positie is een tweeledig proces, namelijk:

  • on-site optimalisatie
  • off-site optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie on-site

Met zoekmachine optimalisatie on-site is het belangrijk dat de website of webshop SEO-technisch optimaal is ingericht en, even belangrijk, dat de juiste relevante content aanwezig is op de website of webpagina. Zoekmachines worden steeds slimmer en de technische (SEO) inrichting van een website of webshop valt ook onder de rankingsfactoren voor een hoge organische positie. Denk aan de sitesnelheid, de juiste codering van titels en koppen, het correct gebruiken van link titles en alt tags... en de lijst van eisen gaat maar door. Naast de technische inrichting is relevante content net zo belangrijk. Het uiteindelijke doel van een zoekmachine is om de zoeker te voorzien van de meest relevante zoekresultaten passend bij de zoekopdracht. Geoptimaliseerde (landings)pagina's met relevante zoektermen verwerkt in de tekst, correcte meta titles, descriptions en urls, afbeeldingen met relevante bestandsnamen en tags, etc. staan centraal om een hogere organische positie te bemachtigen. Hubion adviseert en helpt in de correcte SEO-technische inrichting van de website of webshop en het optimaal opzetten van relevante SEO (landings)pagina's.

Zoekmachine optimalisatie off-site

Waar de zoekmachine optimalisatie on-site dient als een startpunt en basis voor SEO is de inzet van off-site optimalisatie een externe rankingsfactor. Een website of webshop dient uiteraard SEO-technisch goed ingericht te zijn en moet relevante content bevatten, maar de kracht (lees: autoriteit) van een domein en pagina heeft ook een zeer grote bijdrage op de organische positie. Een zoekmachine kijkt naar de autoriteit van een domein of pagina en zet dit om in een linkprofiel. Hoe sterker en gezonder je linkprofiel, hoe beter dit is voor je organische ranking. De autoriteit wordt bepaald door de kwaliteit van de inkomende links naar jouw website of webshop vanuit externe domeinen. Hoe sterker het externe domein waar de link op staat, hoe groter de waarde van de verwijzende link naar je website of webshop. De domein- en pagina-autoriteit en het linkprofiel optimaliseren is een continu proces ook wel linkbuilding genaamd. De groei van kwalitatieve links vanuit blogs, artikelen, interviews, etc. naar jouw website of webshop is cruciaal in dit proces. Hubion kan hierin ook van dienst zijn met het juiste advies, begeleiding en uitvoer om met jouw website of webshop een autoriteit te worden binnen je branche.

Hulp bij zoekmachine optimalisatie

Hulp nodig bij zoekmachine optimalisatie? Hubion helpt bij de opstart, het beheer en de groei van je zoekmachine optimalisatie zowel on-site als off-site voor een maximaal resultaat. Neem geheel vrijblijvend contact op en ontdek de mogelijkheden voor de optimale inzet van zoekmachine optimalisatie samen met Hubion.